christajohankurtnaarcanada.reismee.nl

Dag 4 – Van Clearwater naar Jasper

Een prachtige route

Vanmorgen om half 7 wakker, we maken vorderingen! Om 9 uur waren we op weg naar Jasper, nadat mams heel huiselijk wat boterhammetjes voor onderweg had gesmeerd. Wat een mooie route weer, eindeloze bossen, wilde rivieren en grote meren.

Voor ons gevoel waren de Rocky Mountains nog niet opgedoemd of we waren al in Jasper National Park, na ruim 4 uur rijden.

We vonden onze camping, Whistler Campground, al snel. Het is de grootste camping van Jasper, niet ver van het stadje zelf. We werden weer erg vriendelijk onthaald bij de receptie en konden snel door naar onze cottage tent, één van de drie huurtenten op de camping. Johan moest even slikken toen hij de tent zag: het was meer een cottage dan een tent, maar géén electriciteit! O jee. De cottage heeft canvas muren en dak, een houten vloer en prima meubilair. Bovendien is er een complete kampeeruitrusting met onder meer een kooktoestel met gasflessen. Na ons geïnstalleerd te hebben gingen we even kijken waar de douches waren (‘dat ga ik echt niet lopen', zei Johan) en keken waar we het hout konden halen voor het vuur. We hadden een firepermit gekocht waarmee we gratis hout konden afhalen. Er was inderdaad een hoek op de camping met een gigantische berg haardhout. Johan was net bezig daar een foto van te nemen vanuit het autoraampje toen er een halve meter voor zijn lens een Whitetail deer ( ik heb inmiddels bijgeleerd) voorbijstormde. Wat een enorm beest, zo groot en zwaar als een paard, daar wil je echt niet door onder de voet worden gelopen. Twee tellen later volgde er nog eentje. We waren even helemaal verblufd; net een half uur in Jasper en dan al onze eerste wildlife encounter.

Vervolgens gingen we naar Jasper om boodschapjes te doen. Een ontzettend toeristisch stadje, maar op een gezellige manier. In het Visitor Centre haalden we een stapel brochures en vervolgens sloegen we in de supermarkt alles in om de avond en volgende ochtend door te komen. Na een lekkere barbecue met maiskolven en een biefstuk die we in de pan moesten afbraden omdat de bbq het af liet weten, liep ik nog een klein rondje over de campsite om weer op een hert te stuiten. Grappig hoor.

Benieuwd wat we morgen gaan zien als we lekker vroeg op pad gaan. Ohja ik kwam er ook nog achter dat er aan de achterkant van onze tent een buitenstopcontact verstopt zat. Daar zit ik dus nu op een afgezaagde boomstronk dit verslag te tikken J. Inmiddels is het 10 uur en pikkedonker aan het worden. De wc is 40 meter van onze tent, maar ik hoop dat ik er niet uit hoef vannacht!

Ga naar Dag 5