christajohankurtnaarcanada.reismee.nl

Dag 5 – Jasper NP

Een beer!

Ooeeeh wat is het hier koud 's nachts. We lagen te rillen in onze slaapzakjes. Het was maar iets van 8 graden. Brrrr! Vanavond gaan we beter voorbereid naar bed, met joggingbroek en sokken aan en alle warme kleren en handdoeken over onze slaapzakken heen.

We ontbeten heerlijk met koffie en pancakes.

Na de afwas vertrokken we tegen tienen richting Mount Edith Cavell. Na 45 minuten over een kronkelige weg waren we er. We liepen in 10 minuten vanaf de parkeerplaats naar een gletsjer met een prachtig blauwgroen meertje eronder, waar de ijsschotsen in dreven.

We wilden eigenlijk wel wat meer wandelen en kozen daarom voor de Cavell Meadows wandeling van zo'n 6 kilometer. De eerste helft was berg op over een kronkelig pad, van waar we telkens mooi uitzicht op de gletscher en het meertje hadden. Boven waren alpiene weides en tot Kurts verrukking ook sneeuw. Geen beer gezien op dit pad, want Kurt rende voorop met een gisteren aangeschafte beerbel aan zijn broek. Hij klonk als een Zwitserse koe. Onderweg zagen we allerlei klein beestenspul, waaronder een soort vette muis waarvan ik de naam even kwijt ben. Ook wat grondeekhoorns (type Knabbel en Babbel) die niet erg bang waren voor mensen. De terugweg naar beneden ging uiteraard lekker vlot. Halverwege de terugweg kwamen we mensen tegen die we in het begin hadden ingehaald. ‘Gosh you guys are quick' was hun reactie. Kurt liep inderdaad als een kievit, we konden hem nauwelijks bijhouden. Niks meer van te merken dat hij kort geleden nog in een rolstoel zat met een gebroken been.

Na zo'n 3 uur waren we weer bij de auto, toch best moe. We reden naar Jasper om een broodje te halen. Op de terugweg zag Johan een zwarte rug wegschieten tussen de struiken. Kurt kwam tot de conclusie na raadplegen van een brochure met dieren die hier leven dat dit alleen een zwarte beer kon zijn geweest. Maar ik zei dat dat niet telde, omdat we hem niet echt gezien hadden. Een paar kilometer verderop stuitten we op een file. Een beerfile! En daar zat dan onze eerste zwarte beer in de berm. Gadegeslagen door heel veel mensen. Net toen ik een foto wilde maken schrok hij ergens van en rende de struiken in... geen bewijsmateriaal dus. Toen we vanuit Jasper weer terugreden naar de camping, zagen we nog een mooi hert met een groot gewei in de berm grazen. Maar weer geen foto... we hebben hier een verbeterpuntje!

We zijn helemaal rozig van het buiten zijn en de beweging van vandaag. Vanavond gaan we makkelijk doen en gaan uit eten bij Earls in Jasper. Veel goede verhalen over gehoord, dus we zijn benieuwd! Daarna lekker op tijd naar bed, morgen staan weer nieuwe wandelingen op de planning.

Ga naar Dag 6