christajohankurtnaarcanada.reismee.nl

Dag 8 - Van Lake Louise naar Canmore

Ontmoeting met drie grizzlyberen!

We hadden onze wekker om 7 uur gezet, want als we niet vroeg vertrokken zouden we nergens meer kunnen parkeren. Ik bakte weer pancakes en om half 9 zaten we in de auto. We reden eerst naar Lake Louise, dat bekend staat als een van de mooiste meren van de Rockies. Het was erg bewolkt en het meer lag er daarom iets minder fotogeniek bij, maar het bleef mooi. Azuurblauw water, mensen vragen de Canadezen wel eens welke chemicaliën ze erin gooien om het zo blauw te krijgen. Maar het komt dus door een gletscherafzetting waardoor het die kleur krijgt. Het is echt zwembadblauw.

We bleven maar kort bij Lake Louise, omdat we wilden gaan kanovaren op Lake Moraine, zo'n 20 minuten rijden. We reden net weg van de parkeerplaats toen we een tourbus met de alarmlichten aan stil zagen staan. Dat is meestal een teken dat er... ja! Vijftig meter van onze auto liep een moeder grizzlybeer met twee jongen! Wauw!!!

Niet verwacht dat we die echt gingen zien! Zeker niet op wat zo'n beetje de drukste plek van de Canadese Rockies is. Er stond in no time een rangerauto bij om het publiek op afstand te houden. We hadden genoeg tijd om de telelens te pakken en wat foto's te schieten. Onze dag kon niet meer stuk, en het was nog maar 10 uur.

Lake Moraine was minstens zo mooi als Lake Louise. Het beeld van dit meerhad ik al maanden op het bureaublad van mijn werklaptop staan als voorpret en nu gingen we het echt zien! We beklommen eerst de Rock Pile, een stenen heuvel vanwaar je mooi uitzicht hebt over het meer. Wel jammer voor de foto's dat er wat wolken laag hingen.

Terwijl we omhoog liepen schoten er twee beestjes voor onze voeten langs. We dachten eerst dat het twee spelende eekhoorns waren, maar het bleek één eekhoorn te zijn die voor zijn leven rende omdat er een wezel achter hem aan zat. Het is hier echt net een dierentuin!

Vervolgens gingen we een uurtje kanovaren op het meer. Tenminste, dat was de bedoeling, want na een half uur peddelen moest Kurt plassen. En dat gaat toch echt heel moeilijk in een kano, dus braken we het tochtje maar voortijdig af.

We stapten weer in de auto en koersten richting Bow Valley Parkway, een alternatieve route naast de officiële snelweg richting Banff. Je kunt daar heel veel wildlife zien, maar midden op de dag is de kans wat minder groot. We zagen dus niks behalve mooie natuur. Omdat het regende aten we een broodje in de auto. We sloegen een bezoek aan Johnston Canyon over, omdat we eergisteren al uitgebreid een canyon met water hadden bezocht en we zagen ook dat debezoekers er waarschijnlijk zo'n beetje met de benen buiten hingen, zoveel auto's stonden er geparkeerd. Na een uurtje kwamen we aan in Banff. Gezellig druk stadje met veel winkels en veel toeristen. Daar gingen we eerst naar het Visitor Centre, haalden wat info en gingen even zitten in een bioscoophoekje om een film over de geschiedenis van Banff te bekijken. Het begon allemaal met een paar mannen die voor de railroad werkten en die een heetwaterbron ontdekten. Dat trok een hoop bezoekers. Na een paar jaar werden de bronnen onteigend/ opgekocht door de Canadese regering en er werd een Nationaal Park van het gebied gemaakt.

We vonden het nog wat te vroeg om naar ons hotel te gaan, dus gingen we nog even met de gondel de Sulphur Mountain op. Daar kwamen we weer een beest tegen dat we nog niet hadden afgestreept: een hoary marmot oftewel een bergmarmot. Je kon daarboven wat rondwandelen en genieten van de uitzichten over Banff en de bergen eromheen.

Daarna reden we naar Canmore, waar we de komende twee nachten slapen in het luxe Stoneridge Resort. We deden eerst nog uitgebreid boodschappen bij de Safeway, die we nog kennen van onze reis naar de VS. Wat heerlijk dat je er precies dezelfde dingen kunt vinden. We gingen dus naar huis met een lekkere kant en klaar gebraden kip.

Ons appartement was zoals we verwacht hadden: heeeerlijk luxe. Een grote keuken met bar waar je aan kunt eten, een giga douche (waar Johan nu onder staat), een apart bad (waar Kurt nu in ligt) en een aparte slaapkamer met kingsize bed. Vanaf het balkon met bbq heb je uitzicht op het zwembad. Maar wat ook heel fijn is, is dat we een inroom laundry hebben en dat is na een week wel nodig!

Kurt en Johan in het zwembad.

We gaan zo lekker eten en plannen maken voor morgen. Wel zin om weer wat te wandelen, want het begint weer te kriebelen!

Ga naar Dag 9

susan

Wow...wat een mooie foto's van die beren! Echt bijzonder dat je ze zoveel tegenkomt. Kan me voorstellen dat jullie je in een enorme dierentuin wanen...
liefs s

Tijmen

Hoi Christa, Johan en Kurt,
Wat ontzettend leuk zo als jullie je reis organiseren en ons laten mee genieten! Wat een prachtige foto's en een prachtige verhalen. Ik hoop dat het weer opknapt, want met een blauwe lucht is nog mooier!
Heel veel plezier verder, groeten, Tijmen

Annemiek

Hallo Canada gangers,
Wat geweldig dat jullie grizzly beren hebben gezien ! En dat nog wel bij zijn drukke plek. Wij zijn inmiddels 2 x geweest,maar helaas nog nooit grizzly's gezien. We hopen ze volgend jaar te zien ! leuk om te lezen hoe jullie zoon geniet van al het moois om hem heen. We wensen jullie nog veel plezier !
Groetjes Fam.Troost-Geverding