christajohankurtnaarcanada.reismee.nl

Dag 9 - Banff/ Canmore

Rustig dagje in Banff

Wat een heeeeerlijk bed hebben we hier.. maar eens lekker uitgeslapen. Een lekker omeletje voor het ontbijt gebakken en daarna op pad gegaan, weer naar Banff. We gingen eerst naar een ‘riverfloat' bedrijf waar we een middagtour reserveerden. Daarna wat wandelen door een moerasgebiedje bij de ‘Vermillion Lakes', een trail van een half uurtje. We zagen hier hele grote spechten met een rode kuif, type Woody Woodpecker. Die beesten zijn echt enorm! Vervolgens wilden we naar een ander wandelgebied vlakbij de Cave en Basin Hotsprings, maar de weg hiernaartoe was afgesloten. We gingen toen eerst maar een broodje eten in het park van Banff en bekeken daarna veel opgezette beesten in het Banff museum of natural history. Was best heel leuk, alle beesten die je tegen zou kunnen komen waren daar. Heel leerzaam. Grappig ook om op oude foto's daar te zien hoe de collectie van dat museum sinds 1904 nauwelijks veranderd was.

We waren daar wel een uurtje zoet. Daarna moest Kurt natuurlijk weer plassen. Openbare toiletten zijn echt een fenomeen hier, die vind je bijna op elke straathoek. Het toilet waar Kurt naartoe moest lag naast een park dat begin vorige eeuw een dierentuin was. Ze vingen allerlei wilde dieren uit de omgeving en lieten ze daar aan het publiek zien. In de jaren 30 vond men dat toch een beetje achterhaald en werden de dieren vrijgelaten of naar andere dierentuinen overgebracht. Je ziet nog heel goed waar sommige kooien hebben gestaan.

We moesten nog wat tijd doden tot onze riverfloat tour begon, dus gingen we nog wat t-shirts voor Johan kopen op Banff Avenue, de centrale straat waar alles te doen is, en een ijsje halen bij Cow's, want daar schijnen ze heel lekker te zijn. Inderdaad was het heerlijk, vooral de hoorntjes die ze er elke dag zelf vers bakken.

Toen was het eindelijk tijd voor de riverfloat. We gingen met een man of 20 in een groot rubberen raft en dreven vervolgens 3 uur lang de Bow River af. Het was de bedoeling dat we veel beesten gingen zien, maar afgezien van wat zwaluwen vingen we bot. Het was wel een relaxte trip, maar was toch echt leuker geweest met wat zichtbaar wildlife langs de kant!

Omdat het al tegen zevenen liep haalden we soep en kaasbroodjes bij de Safeway en toen moest er natuurlijk nog gezwommen worden! Morgen gaan we waarschijnlijk nog een wandeling hier bij Canmore doen en daarna op naar Calgary, naar Lisette! Dat wordt voorlopig even onze laatste overnachting in Canada, over ruim een week zijn we weer terug.

Ga naar Dag 10