christajohankurtnaarcanada.reismee.nl

Dag 13 - Van Missoula naar Yellowstone

Eindelijk Yellowstone!

We reden om 9 uur weg uit Missoula en waren om kwart voor 3 in Yellowstone. Best vlot, maar toch waren we behoorlijk gesloopt van de rit. We gingen gelijk sightseeing doen. We waren via de westingang binnengekomen en verbleven de eerste en tweede nacht in het zuiden van het park, op loopafstand van de Old Faithful geiser. We bekeken daarom eerst maar wat dingen tussen de westingang en onze slaapplek.

We waren zwaar onder de indruk van alles wat we zagen. Overal kwam rook uit de grond! (stoom natuurlijk) en het rook behoorlijk naar zwavel op veel plekken. We reden de hoofdweg af (die in een ‘8' door het park loopt) en stopten hier en daar. Omdat Yellowstone voor een groot deel ligt in de krater van een hele grote vulkaan die 650.000 jaar geleden is uitgebarsten, is de grond hier op veel plaatsen niet meer dan een dunne korst. Je wordt dus bijna overal over houten ‘boardwalks' geleid. We zagen overal stoompluimen uit de grond komen, bubbelende loeihete waterbronnen, spiegelgladde bronnen waarbij het water allerlei verschillende kleuren kon hebben, van helderblauw tot diepbruin, soms wel 5 kleuren in één bron. We zagen al wat kleinere geisertjes spuiten en pruttelende en spugende modderpoelen. Kurt gilde van verrukking toen hij die ontdekte. Overal siste, borrelde en stoomde het in de grond. We liepen voortdurend door dikke stoomflarden en vielen van de ene verbazing in de andere.

Moe van alle indrukken reden we tegen vijven naar onze cabin. De Old Faithful area is echt het kloppend hart van dit deel van het park. Het was dan ook echt over de hoofden lopen. We gingen eerst nog even bij het visitor centre kijken en zagen dat direct daar achter de Old Faithful geiser lag en dat die op het punt stond om te gaan spuiten (dat stond op een bord in het visitor centre). Er zijn een stuk of zes geisers waarvan ze de spuittijden voorspellen, en met welke marge je de voorspelling moet nemen. Vroeger kon je de klok er bij de Old Faithful op gelijk zetten dat die elk uur spoot, maar sinds een aardbeving is dit nu of om het uur, of om de anderhalf uur, afhankelijk van hoe lang de laatste uitbarsting was. Met een marge van 10 minuten kan dan voorspeld worden wanneer de Old Faithful precies gaat spuiten. Dankzij de Old Faithful heeft elke bezoeker de kans om een geiser in werking te zien. En wij konden 5 minuten na onze aankomst voor het eerst de Old Faithful zien spuiten, samen met honderden andere mensen die rondom de geiser op bankjes hadden zitten wachten. De uitbarsting duurde maar zo'n 3 minuten, maar wat ontzettend indrukwekkend om te zien!

We checkten in onze eenvoudige cabin in, zonder douche en toilet maar wel met een mooi uitzicht op een riviertje. Wel met een luchtje eraan, want langs het riviertje walmden wat zwavelhoudende bronnen. Het was koud en regenachtig en we gingen lekker eten in de cafetaria in de Old Faithful Lodge. Het was een zelfbedieningsrestaurant, maar prima eten. We kregen er tenminste weer eens groente. Tijdens het eten hadden we een plek met uitzicht op de Old Faithful geiser uitgezocht en zagen deze nog een keer spuiten. Helemaal total loss gingen we vroeg naar bed.

Ga naar Dag 14