christajohankurtnaarcanada.reismee.nl

Dag 14 - Yellowstone

Een dag van geisers, hotpools en nog meer geisers

Om 7 uur op en om 8 uur met ontbijt mee de auto in. Het was stralend weer. Op pad!

Eerst maar eens de Grand Prismatic bekijken, een populaire attractie waarbij we nu lekker de crowds konden vermijden. Dat was inderdaad zo, maar doordat het nog zo vroeg was en er nog veel vocht in de lucht zat, was het één grote dampwolk boven dit gebied. We moesten later op de dag terugkomen om echt wat te kunnen zien. Om een lang verhaal kort te maken: we hebben weer verschrikkelijk veel gezien. Zoveel dat we bij het zien van de foto's nauwelijks meer weten wat nou waar was. We bezochten plekken met namen als Biscuit Basins, Fountain Paintpot, Black Sand Basin, Firehole Lake Drive, Midway Geyser Basin. Het ene gebied wat meer rotte eierlucht en het ander weer wat minder. Daarna gingen we nog naar ons ‘eigen' geisergebied bij de Old Faithful, waar zich 25% van alle geisers ter wereld bevinden.

We beklommen nog een bergje (klappend en zingend door het bos) om van bovenaf op het gebied te kunnen kijken.

Toch apart dat als je even van de gebaande paden af gaat, je gelijk bijna alleen bent. Om half 3 vielen we bijna om, het werd ook behoorlijk warm en we wandelden toen maar weer naar de Old Faithful, want we hadden nog geen foto van het spuiten. We gingen lekker zitten op een bankje en moesten een uurtje wachten en Kurt heeft heerlijk zitten kleuren in zijn junior rangerboekje, ook blij dat ie even niet hoefde te lopen.

Toen de Old Faithful had gespoten liepen we naar het visitor centre omdat Kurt nog op wat knoppen wilde drukken in de expositieruimte. Daar werd omgeroepen dat de niet voorspelbare geiser Beehive op het punt stond te gaan spuiten en dat dit best bijzonder was, omdat dit niet elke dag gebeurde. Beehive ligt een paar honderd meter van de Old Faithful, maar van een afstandje konden we hem goed zien spuiten.

Na een dutje in onze cabin en even douchen, gingen we weer eten in het cafetaria en zagen nog een keer de Old Faithful spuiten. Daarna shopten we wat souvenirs (yellowstone kerstboomversiering met beren en elanden en de onvermijdelijke petjes en t-shirts) en maakten nog een tour met de auto. We gingen voor wildlife, maar die zijn toch wat moeilijker te spotten in dit deel van het park. Uiteindelijk kwamen we terug met prachtige zonsondergangsfoto's van Black Sands Basin, waar we ook nog een geiser zagen spuiten.

Morgen verlaten we dit gebied en gaan richting oosten van het park. Daar gaan we onder meer Yellowstone Lake en de Yellowstone Canyon zien en hopelijk ook weer wat meer beesten. Ik hoop echt nog een eland tegen te komen!

Ga naar Dag 15