christajohankurtnaarcanada.reismee.nl

Dag 15 - Yellowstone

Bizons, bizons en nog meer bizons

We zitten alweer op de helft van onze vakantie. Maar wat hebben we al veel gezien! Vooral ook veel beesten. Vandaag hebben we die score weer flink op kunnen krikken. We reden vandaag van Old Faithful naar onze nieuwe overnachtingsstek in Canyon Village, dus van zuidwest naar oost. We kwamen langs het enorme Yellowstone Lake, waar we een korte trail liepen langs een plek waar vaak pelikanen schijnen te zitten, maar we hadden pech. We voelden ons er ook niet helemaal op ons gemak want we zagen berensporen die er best vers uitzagen, en verder waren er geen mensen. We zagen wel een slang trouwens.

We redendoor en kwamen door Hayden Valley. Ik had al tegen Johan gezegd dat hij hier echt wel veel bizons zou gaan zien. Dat was niets teveel gezegd. Hele kuddes liepen er over de uitgestrekte graslanden, wat een schitterend gezicht!

Er ontstond ook gelijk een file, maar dat was niet erg, zo hadden we rustig de tijd om foto's te nemen. Het aantal bizons waren bij lange na natuurlijk niet wat het vroeger geweest was voordat men de beesten massaal neerknalde (soms zelfs vanuit rijdende treinen) om vervolgens alleen hun pels te stropen en de kadavers te laten liggen om te rotten. De eerste blanken die bizons zagen dachten dat de prairies bruin waren, zoveel van die beesten liepen er vroeger rond. Maar goed, het blijft een prachtig gezicht om een dier dat bijna uitgestorven was weer in zijn natuurlijke omgeving terug te zien.

We kwamen nog langs een moddervulkaan die wel heel erg stonk. We vonden dat we het hoofdstuk geisers en hotpools nu voorlopig wel hadden afgesloten en reden door naar Yellowstone Canyon. Daar was het ook weer over de hoofden lopen, maar we kiekten een mooie foto van de canyon (het is echt net de grand canyon in het klein, maar dan met watervallen) en gingen naar het begin van de trail die we wilden gaan lopen, lekker weg uit de drukte.

Maar dat feest ging niet door, wegens ‘bear activity' was de trail afgesloten. Toen gingen we maar naar Canyon Village om een rangerpraatje speciaal voor kinderen bij te wonen. Die heeft Kurt nog nodig om zijn rangerbadge te halen.

We checkten in onze cabin in, relaxten en aten wat in de cafetaria (weer buffet, ideaal met kinderen, je ziet precies wat je krijgt en hoeveel - dit keer vroeg ik alleen een extra bord voor Kurt en schoof hem wat van mijn bord toe). Toen gingen we nog even op pad: nog even de watervallen in de canyon van dichtbij bekijken en even rondgetoerd met de auto.

Daarbij kwamen we nog een bizon tegen op de weg en haalden we dezelfde bizon later nog een keer in. Het beest bleef onverstoorbaar over de weg sjokken.

Morgen rijden we naar het noorden van het park. Daar willen we een wandeling van 8 km doen waarbij we misschien bevers kunnen spotten.

Ga naar Dag 16