christajohankurtnaarcanada.reismee.nl

Dag 22 - Ucluelet (West Vancouver Island)

Onverwachte orca's!

Onze tweede hele dag hier! Wat heerlijk relaxed om niet weer in de auto te hoeven springen. Het programma was deze vakantie misschien toch wat te vol gepland. We komen helemaal bij hier. Ik bak weer eens pannenkoekjes voor het ontbijt en dan gaan we zonder echte plannen op pad. We willen eigenlijk nog wel de Wild Pacific trail lopen, die langs de kust leidt en mooie panorama's over zee biedt. Maar we zijn ook nieuwsgierig naar Tofino, een grotere plaats op de punt van het schiereiland waar we op zitten. Daar rijden we naartoe. We kijken wat rond en voor we het weten hebben we tickets gekocht voor een whalewatching tour bij ‘Aquatic Safaris'. Zo'n tour doen we overmorgen ook in Telegraph Cove, maar daar gaan we waarschijnlijk alleen orca's zien. Hier hebben ze bultruggen en grijze walvissen. Binnen een uur zitten we op een fijne catamaranboot en razen we richting open zee. De eerste 10 minuten spotten we de rug van een bultrug (geen bulten gezien) en de ruggen van 3 orca's. Hee... die zouden we hier toch niet zien? Het blijken transient orca's te zijn, dus rondtrekkende, en van die soort weet je nooit of ze wel of niet verschijnen. Het is ook wel een spannende soort om te observeren want deze soort eet vlees en jaagt dus op bijvoorbeeld zeeleeuwen. Zouden we nog getuige worden van een spannende kill? Kurt vond het varen geweldig, vooral als het lekker snel ging en we over de golven bonkten. Hoe harder hoe beter!

In de 2,5 uur die volgen zien we de orca's nog wat beter, het blijken er vier te zijn, waaronder een hele grote en een heel kleintje. We spotten nog een paar spuiten van walvissen, maar de walvissen zelf zijn niet zichtbaar. We varen langs wat eilanden met veel zeeleeuwen en zien eindelijk van een afstandje een bald eagle (zo'n grote zwarte arend met een witte kop en gele snavel).

Leuke anekdote hierover gehoord van een ranger in Yellowstone: Roosevelt wilde de bald eagle niet als nationaal symbool voor de VS kiezen, omdat deze vogel erom bekend staat af en toe vis van andere beesten te snaaien. Daarom koos hij in plaats daarvan voor de heroïsche kalkoen als nationaal symbool.

Verder weer boodschapjes gedaan, waaronder wat lokale gerookte zalm en deze gelijk bij de borrel opgepeuzeld. Allemaal weer in de hottub en nu is het tijd om te eten. Morgen staat er weer eens een lange rit op het programma: we rijden helemaal naar de noordpunt van het eiland, een rit van zeker zo'n 6 uur.

Ga naar Dag 23